Päiväkoti Saksanpähkinän ja Montessoripäiväkodin esiopetusyhteistyö- ja
suunnitelma lukuvuosi 2015- 2016
1.Yhteistyön lähtökohdat
Päiväkodit tekevät esiopetusyhteistyötä, jotta lapsille turvattaisiin esiopetuslain mukainen
vertaisryhmä esiopetuksessa. Minimimäärä esiopetusryhmälle on seitsemän lasta. Lukuvuonna
2015- 2016 Montessoripäiväkodissa on yhteensä seitsemän ja Saksanpähkinässä viisi
esiopetusikäistä. Määrä vaihtelee vuosittain, mutta yleensä toisella päiväkodeista ryhmäkoko
ei ole riittävän suuri oman esiopetusryhmän muodostamiseen.
Päiväkodit sijaitsevat samassa kerrostalossa, joten yhteistyö on luonnollista ja sitä toteutetaan
päivittäin. Päiväkodeilla on yhteinen piha- alue ja yhteistyökumppanit ovat samat. Kummankin
päiväkodin erityispiirteitä ja pedagogisia lähtökohtia hyödynnetään myös mahdollisuuksien
mukaan yhteistyössä.
Esiopetuksesta vastaavat molemmissa päiväkodeissa pätevät lastentarhanopettajat, jotka
kaikki vastaavat toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista. Lukuvuoden alussa
kaikki opettajat osallistuvat esiopetuksen suunnitteluun, mutta vastuu projekti- ja
viikkokohtaisista suunnitelmista jaetaan yhdelle tai osalle opettajista kerrallaan. Toiminta
suunnitellaan aina kyseistä esiopetusryhmää ja heidän tarpeitaan ajatellen. Myös lapset
osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja arviointiin.
2.Yhteistyön arvot ja oppimiskäsitys
Kaikessa esiopetustyössä otetaan huomioon lasten näkökulma ja lähtökohdat käsiteltävään
asiaan. Lapset ovat mukana suunnittelemassa sekä arvioimassa esiopetustoimintaa.
Esiopetustoiminta on lapsilähtöistä, toiminnallista ja tutkivaa, unohtamatta leikkiä.
Esiopetuksessa lapsella on oltava mahdollisuus yksilölliseen huomioimiseen sekä yleiseen tai
tarpeen vaatiessa tehostettuun tai erityiseen tukeen. Tämän vuoksi pienryhmätoiminta on
tärkeä osa päiväkotiemme esiopetusta.
Useimmat lapset ovat olleet päiväkodissamme jo 1-3-vuotiaasta saakka. On tärkeää, että
lapset näkevät esiopetusvuoden aikana muutakin, kuin oman tutun päiväkodin. Lapsille
halutaan tarjota mahdollisuus nähdä erilaisia oppimisympäristöjä sekä tapoja oppia ja
hyödyntää eri menetelmiä. Usean opettajan pedagoginen osaaminen mahdollistaa
monipuoliset oppimiskokemukset. Haluamme rohkaista lapsia toimimaan uusissa tilanteissa ja
ympäristöissä uusien ihmisten kanssa.